Rabu, 24 Jun 2009

Mengulas tulisan addin77, Boikot Malaysiakini

Oleh Polis Pencen

Saya membaca tulisan addin77 di laman TKOdaily.net berkaitan dengan “Boikot Malaysiakini !! ” dan saya juga membaca tulisan beliau "Berhati -Hati Dengan Malaysiakini" sebelum itu. Saya ingin kongsi pengalaman untuk semua pembaca.

Beberapa tahun lalu, pernah menjadi isu apabila Tun Mahathir mengatakan Malaysiakini didalangi oleh Goerge Soros. Saya pada ketika itu pernah berjumpa dan bertanyakan sendiri dengan Steven Gan di pejabat Malaysiakini berkaitan dengan kenyataan ini.

Steven Gan mengaku, sebelum memulakan Malaysiakini beliau mendapat sumber kewangan, sekitar RM40 ribu daripada Media Independent yang berpengkalan di Thailand. Media Independent ini dibantu oleh George Soros yang digelar oleh Tun Mahahir sebagai penyangat Mata Wang Antarabangsa.

Steven juga menyebut bahawa pendapatan iklan (pada masa itu) adalah sekitar RM200 ribu setahun dan ini tidak mampu untuk menanggung kos pembiayaan Malaysiakini yang ketika itu mempunyai 18 orang kakitangan.

Saya tidak berhasrat untuk menceritakan struktur organisasi Malaysiakini, tapi sekadar memberitahu saya rapat dengan beberapa orang wartawan Melayu Malaysiakini pada ketika itu.

Diceritakan kepada saya, Malaysiakini telah membuat “celebrite” bagi menyambut kekalahan PAS di Terengganu untuk kakitangan Bukan Melayunya di satu tempat Khas. Saya tak nak panjangkan cerita dan maklumat ini. Cukup sekadar kita semua boleh berfikir, kenapa majlis itu diadadakan?

Tidak dinafikan bahawa wartawan dan penulis Malaysiakini cukup komitmen dengan kerja-kerja ke wartawannya berbanding dengan wartawan dan penulis Harakah. Saya bukan nak merendah-rendahkan wartawan dan penulis Harakah yang banyak berjasa kepada perjuangan Islam tetapi saya mahu wartawan dan penulis Harakah mempunyai “penilaian” ini.

Malaysiakini tahu apa isu yang perlu disajikan, berita apa perlu diutamakan, malah Malaysiakini boleh mencipta dan membangkitkan isu. Kemahiran mencetus isu adalah satu perkara yang cukup baik untuk sesuatu akhbar. Harakah perlu berusaha ke arah ini.

Berbalik dengan isu menghalang perjuangan Islam, saya rasa Allah Maha Pencipta mengetahui akan rahsia penciptaanNya telah memberikan peringatan untuk berhati-hati dalam perkara ini seperti saudara addin77 tuliskan. Antaranya;

"Wahai orang orang yang percaya, jangan kamu berkawan dengan penerima kitab yang terdahulu yang mempersenda dan mengejekkan agama kamu, dan jangan juga kamu berkawan dengan orang orang yang ingkar. Kamu mesti memuliakan Allah kalau kamu benar benar orang orang yang percaya." QS.5:57

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu." QS.2 : 120

"Hai Nabi, perangilah orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan bersikap keraslah terhadap mereka. Tempat mereka adalah neraka Jahannam dan itu adalah seburuk-buruk tempat kembali." (QS. 66:9)

1 ulasan:

  1. Join the force
    Boycott The Malaysian Insider Portal!

    My open letter to TMI http://goo.gl/1eh6n

    sebarkan ke rakan taulan
    Kearah yang lebih saksama dan telus

    Salam ukhwah

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...