Isnin, 15 Jun 2009

Dewan Ulama, Kajian/Research & Pembocoran Maklumat

Oleh: PolisPencen

Saya tertarik untuk mengulas perkara ini sebelum Muktamar PAS yang ke-55, tetapi memandangkan tidak mahu mengeruhkan situasi dan keadaan, saya menangguhkannya. Al hamdulillah ada sedikit kesempatan masa untuk saya membicarakannya dalam tulisan pendek ini.

Saya terbaca satu komen pada blog Al Bakistani oleh Ustaz Wan Ji sendiri, antara petikannya ialah:-

“usaha nak gabung dengan UMNO sememangnya wujud. sebab, ana sebelum ini adalah salah seorang ahli jawatankuasa badan kajian dewan ulama PAS pusat. sebarang kajian ana diminta hadir, tetapi kajian gabung dengan UMNO ana tidak
dimaklumkan.

pun begitu, Allah maha besar, lagi maha hebat, kertas kerja
itu telah ter e mail kepada ana....

ulasan kertas kerja itu ana ada kupas dalam tulisan yang lalu...”
(http://g-82.blogspot.com/2009/06/antara-tipu-dan-benar.html)
Walaupun petikan ini nampak tak begitu bermakna, simple tapi banyak perkara boleh dibahaskan.

1. Dewan Ulama yang dikatakan bisu, diam dan jumud serta diserang segenap sudut oleh golongan yang ingin mengaibkannya sekali tidak benar. Dewan Ulama ada kajian serta perbahasan ilmiah mungkin tidak tercapai akar berfikir bagi mereka yang gopoh dan emosi dalam perjuangan.

2. Ustaz Wan Gi (Al bakistani) membuat rumusan yang cukup tidak adil dan saya juga hairan bagaimana beliau boleh berada dalam kumpulan research Dewan Ulama. Sesuatu research tidak semestinya menjadi kefahaman pokok kepada badan yang melaksanakan research tersebut.

Bila Dewan Ulama buat satu kajian berkenaan "bergabung dengan UMNO" adalah tidak masuk akal jika dibuat kesimpulan bahawa Dewan Ulama hendak bergabung dengan UMNO.

Inilah semacam kesimpulan yang dibuat oleh Al Bakistani. Memang patut dia disingkirkan daripada Unit Kajian Dewan Ulama.

Satu pernyataan perbandingan yang paling mudah kita katakan Dewan Ulama membuat satu kajian Ahli PAS mesti makan biskut. Al Bakistani dalam fahaman mengikut kenyataannya bahawa Dewan Ulama nak membawa ahli PAS mesti makan biskut. Mereka yang tak suka makan biskut akan marah dan melenting. Apatah lagi bila melihat Tuan Guru Haji Abdul Hadi sedang makan biskut. Pengikut yang tak suka biskut berjumpa dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang memang benci biskut daripada muda lagi terus mengapikannya.

Maka berbalahlah antara pengikut TGHA dengan TGNA berkenaan mesti makan biskut. Suasana menjadi kelam kabut kerana kita bodoh dan tolol dalam memahami apa itu research.

Saya berpendapat Dewan Ulama perlu membuat pelbagai kajian/research politik dalam pelbagai sudut mengikut hukum, sirah dan perbahasannya tidak perlu dimaklumkan kepada umum melainkan jika perlu.

3. Saya berpendapat Al Bakistani tidak dipanggil untuk research ini kerana dia tidak layak dan tidak amanah dalam memegang satu tanggungjawab. Research bukan untuk sebaran umum, kalau suka menyebar maklumat, membocorkan strategi patut sangat dia disingkirkan.

UG adalah satu lagi contoh hasil lemparan dan kajian. Jangan kerana UG kita jadi manusia bodoh menghina sesama rakan seperjuangan hinggakan nafsu melebihi akal." "


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...