Khamis, 16 September 2010

Polis kena siasat siapa dalang bagaimana suspek memperolehi pangkat Datuk?

Kes Pembunuhan Datuk Sosilawati dan 3 rakan lain telah mencetuskan suasana cemas dan gelisah dikalangan masyarakat di negara ini. Sebelum ini kita telah banyak kali bicara bagaimana Altantuya di bunuh dengan kejam dan pembicaraannya masih lagi tidak begitu menyenangkan hati rakyat; pasal banyak persoalan-persoalan yang asas tidak menepati jawapan sepetutnya.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin dalam kenyataannnya ada menyebut bahawa pihak polis telah menahan seorang peguam bergelar Datuk dan adiknya serta enam pekerja kebun kelapa sawit milik mereka di mana jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi dipercayai dibunuh.

Saya tak nak bicara panjang soal-soal pembunuhan ini, tapi saya ingin menekankan bagaimana Datuk peguam ini boleh beroperasi menipu dan membunuh dengan kejam disebalik watak baik yang dipaparkan kepada umum.

Dua kes bunuh & bakar sebelum ini telah disabitkan dengan peguam ini dan beberapa kes lagi telah disiasat.

Kita juga dimaklumkan ada beberapa laporan polis melibatkan peguam ini telah terlepas sejak januari 2010 lagi.

Soalan yang timbul di sini siapa yang membantu Datuk peguam ini memperolehi status Datuk yang boleh memudahkan urusan penipuannya? Berapa banyak rasuah dan sogokan diberikan untuk mendapattkjan status Datuk. Masyarakat umum perlu didedahkan siapa sebenarnya yang menjadi onar dalam kepimpinan masyarakat untuk mengaut keuntungan bagai menjual kepentingan negara, bangsa dan agama demi "mengenyangkan" perut masing-masing.

Datuk Seri Mohd Bakri Zinin juga ada menyebut "He admitted that Sosilawati's case could have been prevented if fast and thorough action had been taken."

Persoalan yang timbul ada beberapa kes yang dilaporakan membabitkan kehilangan orang dan juga melibatkan perjumpaan di ladang ini sebelum ini, tetapi kes itu seolah-olah senyap.

Kenapa? Siapa yang menyiasat kes ini dan siapa dikalangan pegawai penyiasatan yang berhubung dengan kes sebelum ini berjumpa dengan Datuk peguam ini. Semuanya perlu dibongkarkan kerana rakyat bimbang usul-usul rasuah dan sogakan menyebabkan kes penyiasatan menjadi "tertutup".

Polis perlu telus dalam hal ini. Pendedahan Tan Sri Musa Hassan dalam interbiu dengan Mingguan Malaysia setelah beliau berhenti menjadi Ketua polis Negera perlu diambil perhatian yang serius.

Saya tak ingin panjangkan maklumat ini secara terperinci, sudah cukup beberapa perkara yang saya sentuhkan yang membabitkan "orang besar" bersetongkol dengan Datuk penguam ini dalam kerja-kerja jahat sebelum ini.

Tangggapan negetif ini perlu dipenjelaskan kepada masyarakat agar kepercayaan masyarakat kepada kerajaan, pembesar dan pihak polis makin dan kian buruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...