Selasa, 23 November 2010

Islam Liberal: Bersalam Lelaki dan Perempuan

Isu bersalam antara lelaki dengan perempuan bukan mahram menjadi topik yang selalu diperkatakan. Apabila berada dalam majlis utama atau pergi ke satu majlis. Ada wanita bukan mahram menghulurkan tangan untuk bersalam.

Kita menjadi tak tentu hala, menundukkan sedikit badan dan sekadar meletakkan tangan di dada atau memaling tangan kebelakang.

Ada wanita memahami. Kalau wanita bukan Islam mungkin juga tertanya-tanya. Saya tertarik dengan cara YB Wahid Endut yang menghulurkan bunga semasa seorang wanita Cina ingin bersalam dengan beliau.
Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad tidak bersalam dengan wanita walaupun dalam majlis besar, antarabangsa dan gambar lagaknya menghiasi hampir semua laman dan blog di seluruh dunia.

Kita mungkin banyak berselisih dengan fahaman Syiah tetapi nilai yang ditujukkan oleh Mahmoud Ahmadinejad adalah contoh yang amat baik untuk memahami Islam bagi mereka yang bukan Islam.

Tapi malangnya ada kepimpinan PAS yang nampak longgar dalam masalah ini.

Dulunya Pemuda PAS mengedarkan lebih 3,000 risalah kepada warga ibu kota mengenai bahaya Islam liberal yang sedang ‘dikempenkan’ oleh beberapa pihak pada ketika itu.

Kempen ini diketuai oleh YB Salahuddin Ayub (masa itu dia Ketua Pemuda) mengedarkan risalah tersebut di sekitar Stesen LRT Masjid Jamek dan sepanjang Jalan Masjid India.

Tapi malangnya bagi mendapat sokongan rakyat terutama bukan Islam, kita 'tersasul' dan meninggal konsep kefahaman yang sepatutnya kita tonjolkan seperti yang di tunjukkan oleh Presiden Iran.

Kesilapan ini harus dibetulkan supaya kefahaman Islam yang seragam digambarkan kepada msyarakat bukan Islam negara ini.



Bagaimana pula hukum bersalam dengan wanita bukan mahram, bersalam dengan wanita yang tua atau terlalu budak? Saya ambil petikan yang ditulis oleh cerdik pandai.

Kita dalam membicarakan hukum bersalam ini antara lelaki yang sudah dewasa dengan wanita bukan muhrim yang sudah dewasa, dan tidak membicara hukum bersalaman dengan wanita tua sesangat atau budak perempuan yang masih kecil.
Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Saidatuna Aisyah mengenai bai'ah yang dilakukan oleh Rasulullah terhadap beberapa orang perempuan, Aisyah berkata: " Demi Allah, tangan baginda tidak menyentuh seorang perempuan pun dalam pembai'atan itu. Baginda hanya membai'ah mereka dengan perkataannya:
"Benar-benar telah aku bai'ah kamu atas hal itu." (Riwayat Bukhari)Hadith di atas amat jelas menunjukkan bahawa Rasulullah tidak bersalaman dengan wanita bukan muhrim walaupun mereka menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Rasulullah, rasulullah tidak menyambut mereka dengan bersalaman tetapi Rasulullah bersalam pula dengan lelaki iaitu para sahabat lelaki yang membai'ah baginda dengan cara bersalaman.Dari ini membuktikan sunnah Rasulullah sekiranya berlaku pada kita wanita yang bukan muhrim menghulur tangan untuk bersalaman dengan kita atau lelaki bukan muhrim menghulur tangan kepada wanita itu bersalaman maka sunnah dan terbaiknya adalah kita TIDAK menyambut dengan bersalaman tetapi dengan memberi isyarat lain atau mengucapkan salam atau selamat kepadanya sahaja tanpa bersalam.



Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitabnya Fathul Bari berkata: "Maksud ucapan Rasulullah: "Benar-benar telah bai'ah kamu dengan ucapan." Adalah ucapan tanpa berjabat tangan sepertimana yang biasa terjadi, di mana lelaki berjabat tangan sewaktu bai'ah dijalankan. Dari Abdullah bin Amr bin al-Ass. berkata: "Rasulullah tidak pernah berjabat tangan tangan dengan perempuan dalam pembai'atan." (Riwayat Imam Ahmad) Dalil kedua, Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan. Ucapanku kepada seorang perempuan seperti kataku pada seratus perempuan.”(HR Ibnu Hibban, Malik & Nasa’i)Dari Ma’qil bin Yasaar katanya, “Rasulullah telah bersabda: “Sesungguhnya jika dicerca kepala salah seorang dari kamu dengan alat dari besi adalah masih lebih baik baginya daripada menyentuh perempuan yang tidak halal baginya (bukan mahramnya).” (HR At-Thabrani & al-Baihaqi, sahih).
Dari Abu Hurairah, katanya Rasulullah bersabda: “Sudah ditakdirkan bagi anak cucu Adam bagian dari zina yang pasti akan menimpanya. Kedua mata, zinanya ialah memandang; zina dua telinga ialah mendengar; zina lisan ialah ucapan; zina tangan ialah menyentuh; zina kaki ialah melangkah; zina hati ialah menginginkan sesuatu, berangan-angan dan farajnya membenarkan atau mendustakannya.”


Rasulullah juga bersabda: “Tidak pernah aku menyentuh tangan perempuan (ajnabi/bukan mahram)” (HR At-Thabrani, dari Uqailah binti Ubaid).
Dalil-dalil di atas amat menunjukkan pengharaman bersalam lelaki dengan wanita yang bukan muhrim. BENARKAH DISANA ADA DALIL MENGHARUSKAN PERSALAMAN LELAKI-PEREMPUAN?Mereka yang beria-ia sangat mempertahankan hukum bersalaman lelaki-wanita sering mengunakan hujjah yang mereka sendiri palsukan. Mereka mempergunakan beberapa hadith yang menyebut nabi memberi salam kepada sahabiyah. Amat malang hadith tersebut terang-terang menunjukkan nabi memberi salam dan BUKAN BERSALAMAN dengan wanita. >> bacaan seterusnya 


Prof. Dr. Yusof al-Qaradawi ada mengeluarkan fatwa berkaitan bab bersalaman dengan wanita (Fatawa Mu’asarah). Berikut adalah fatwa dan penjelasannya secara ringkas:

1. Harus berjabat tangan ketika tidak disertai dengan syahwah, rasa kenikmatan atau rasa teransang. Ia juga mesti aman daripada fitnah. Jika disertai dengan syahwah dan teransang gelora seks, maka haram hukumnya walaupun dengan mahram (ipar duai, mertua, anak saudara dan lain-lain) atau lelaki remaja yang belum tumbuh janggut).

2. Berjabat tangan hendaklah pada tempat yang perlu sahaja, contohnya: suasana hari raya, ramai sahabat handai, saudara mara yang datang yang kebanyakannya adalah saudaramara samaada melalui nasab atau perkahwinan.

3. Ia pada kadar yang tidak keterlaluan dan berlebihan sebagai langkah berjaga-jaga kerana Rasulullah saw tidak pernah berjabat salam dengan wanita bukan mahram.

4. Lelaki beriman yang menjaga agamanya seharusnya tidak memulakan salam (kepada wanita). Ia bersalaman bila pihak wanita yang memulakan dahulu.

5. Hukum bersalaman dengan wanita ini terhad dan khusus bagi siapa yang memerlukan sahaja.

Terpulang kepada pembaca. Saya rasa ada yang akan marah kepada saya kerana tulisan ini dengan kata-kata "tidak bijak untuk berpolitik". Saya ingin tegaskan Murka Allah itu sepatutnya lebih ditakuti!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...